Az, hogy gyermekünk iskolába lép, mérföldkő a család életében, hiszen nemcsak a gyermek, hanem az egész család picit újból iskolássá válik. Megváltoznak a mindennapok, új napirend, új környezet, új emberek lépnek az életünkbe, és ez nemcsak gyermekünket töltheti el némi izgalommal, hanem minket is.
A megváltozott helyzethez ki nehezebben, ki könnyebben, de mindenki hozzászokik, s néhány hét elteltével már rutinosan éljük új életünket.
Mivel segíthetjük, hogy gyermekünk pozitívan élje meg ezt a változást:
Legyünk mi is pozitívak! Fontos, hogy nyugodt, megértő, de biztos hátteret nyújtsunk gyermekünknek ebben a nagy változásban! Természetes, hogy a szülő is aggódik az új helyzet miatt, de ne ültessük át a kis elsősbe is félelmeinket! Hagyjuk, hogy gyermekünk is izguljon, nyugtassuk meg, hogy érthető, ha így érez, hiszen egy számára teljesen új helyzetbe kerül. Olyan ez, mint amikor új munkahelyen kezdünk.
Legyünk mellette, hallgassuk meg ha mesélni szeretne, de ne rohanjuk le kérdéseinkkel. Beszélgetés során helyezzük a hangsúlyt az érzéseire, miként éli meg az új helyzetet.
Minél hamarabb alakítsuk ki új napirendünket, az esti és reggeli rutint. Fontos, hogy reggel ne kelljen kapkodni, rohanni, legyen idő bőven elkészülni. Jobban indul a nap, ha a gyerek otthon, kényelmesen megreggelizhet. Megkönnyíthetjük a reggeli indulást, ha már este mindent előkészítünk. Bepakoljuk a táskát, kikészítjük a másnapi ruhát. Ahol testvérek is vannak, – főleg, ha kisebbek – igen megnehezíthetik a reggeli indulást. Erre is fel kell készülni.
Kisiskolásunk időben feküdjön le aludni! Az iskolás lét nagy változás az óvodához képest. Naponta 4-5 tanórát végigülni, figyelni, a többi gyerekhez és az iskolai elvárásokhoz alkalmazkodni, nagyon fárasztó. Ahhoz, hogy hosszú távon a gyerek bírja ezeket a kihívásokat, ki kell magát pihennie. Ha van rá mód, az első héten, hetekben minél korábban hozzuk el az iskolából, és hagyjuk őt délután pihenni. Este pedig korán kerüljön ágyba, hogy legyen idő mesélni, beszélgetni, időben elaludni.
Ne hasonlítsuk a gyereket a többiekhez, esteleg a már iskolás testvérekhez. Minden gyerek más, és ha az első időkben kicsit nehezebben veszi az akadályokat, ne essünk pánikba!
Manapság a legtöbb iskolában délután is bent kell maradni a gyerekeknek, így ott írják meg a házi feladatot. Ennek előnye, hogy iskola után szabadon játszhat, sportolhat, nem kell már otthon elővenni a feladatokat. Otthoni gyakorlás helyett legyünk minél többet a friss levegőn, még a hidegebb idő beálltakor is. Ez javítja a keringést, a gyermek edzettebbé válik, így jobban tud alkalmazkodni, ellenálló képessége a betegségekkel szemben fokozott.
Sajnos egyre több a már kisiskolás korban pszichoszomatikus tüneteket mutató gyerek. Fontos, hogy ha úgy látjuk, hogy a kezdeti szorongás nem múlik, a gyerek nem szívesen megy iskolába, hasfájásra, fejfájásra panaszkodik, szakember segítségét kérjük. Indokolt esetben pedig ne habozzunk másik iskolát keresni. Ne feledjük, hogy a sikeres felnőtt életben sokkal nagyobb szerepe van a lelki stabilitásnak, mint a kiváló tanulmányi eredménynek.